یک کارشناس اقتصادی: مشوق هایی مانند پرداخت اقساطی مالیات در چارچوب تبصره ماده 100 بسیار مناسب است و حتی بسیاری از مودیان ترجیح می دهند به جای اینکه خودشان را به دردسر بیندازند و مخاطرات دو دفتره بودن را به جان بخرند، به استفاده از سازوکار تبصره 100 روی آورند.

پرداخت اقساطی مالیات همراه با تخفیف بدون مخاطرات دو دفتره بودن و پنهان کاری

روش مالیات ستانی در کشورهای مختلف از جمله مسائل مهم است. سیاستمداران همواره در مورد این موضوع دغدغه دارند که با استفاده از چه روش هایی به دریافت مالیات حقه از همگان اقدام کنند.

به زعم بسیاری، تبصره ماده 100 قانون مالیات های مستقیم بستر مناسبی است که مالیات ستانی در کشور بر اساس اطلاعات صورت بگیرد. به این ترتیب، مودیان از رفت و آمدهای مکرر به سازمان امور مالیاتی بی نیاز می شوند. همچنین نیازی به نگهداری دفاتر نیست. از سوی دیگر، سازمان امور مالیاتی نیز می تواند به جای تمرکز بر مالیات ستانی از مودیان خرد بر مسائل مهم تر تمرکز کند و مالیات ستانی از مودیان بزرگ را مدنظر قرار دهد.

به طور کلی، کارشناسان بر این عقیده اند که هر چقدر از سیستم ها به جای ممیزان مالیاتی برای مالیات ستانی بهره ببریم، به نفع مودیان و سازمان امور مالیاتی است.

در چارچوب تبصره ماده 100 تمامی روندها به صورت خودکار طی می شود و تخفیف ها و معافیت ها نیز به صورت خودکار اعمال می شوند. اگر مودیان از طریق این سازوکار اقدام به پرداخت مالیات کنند، از تخفیف بزرگی بهره مند می شوند و می توانند مالیات شان را به صورت اقساطی بپردازند. تمامی این روندها به بهبود وضعیت مالیات ستانی در کشور کمک می کند.

تبصره ماده 100 خوداظهاری مالیات محسوب می شود و کارها را تسهیل می کند

نظرات احمد جانجان را به عنوان یک کارشناس اقتصادی در خصوص تبصره ماده 100 و مزیت هایش در ادامه می خوانید.

جانجان در خصوص تبصره ماده 100 که بر اساس آن کسانی که فروش سالانه آنها تا 100 برابر سقف معافیت مالیاتی سال 1402 است، نیازی به ارائه اظهارنامه مالیاتی و نگهداری دفاتر ندارند، تصریح کرد: این تبصره از این جهت که نیاز مودیان به نگهداری دفاتر را از بین می برد و به نحوی به تسهیل امور می پردازد، مثبت ارزیابی می شود. هر چقدر بتوانیم روندها را ساده تر کنیم و از پیچیدگی دور کنیم، به نفع همه است.

وی ادامه داد: تبصره ماده 100 خوداظهاری مالیات محسوب می شود و کارها را تسهیل می کند. قطعاً استفاده از سیستم به جای ممیزان مالیاتی در روند مالیات ستانی کشور مثبت است و گامی رو به جلو محسوب می شود.

جانجان در خصوص تخفیف در نظر گرفته شده برای مودیانی که در چارچوب تبصره ماده 100 اقدام به پرداخت مالیات می کنند، تصریح کرد: در نظر گرفتن تخفیف برای مودیان به منظور ایجاد مشوق برای آن ها اقدام خوبی است. باید این مشوق را به اندازه ای بزرگ در نظر بگیریم که مودی به سمت استفاده از این سازوکار سوق داده شود.

ترغیب مودیان با تخفیف مالیاتی و پرداخت اقساطی مالیات ها از طریق ماده 100

وی ادامه داد: مشوق هایی مانند پرداخت اقساطی مالیات در چارچوب تبصره ماده 100 بسیار مناسب است و حتی بسیاری از مودیان ترجیح می دهند به جای اینکه خودشان را به دردسر بیندازند و مخاطرات دو دفتره بودن و پنهان کاری را به جان بخرند، به استفاده از سازوکار تبصره 100 روی می آورند.

این کارشناس اقتصادی توضیح داد: با استفاده از مشوق هایی مانند تخفیف مالیاتی و پرداخت اقساطی مالیات ها مودیان به سمت پرداخت مالیات شان از طریق تبصره ماده 100 سوق خواهند یافت.

این کارشناس اقتصادی توضیح داد: استفاده از تبصره ماده 100 موثر و مثبت است. دولت باید تمام تلاشش را به کار بگیرد تا نقص های این سیستم به حداقل برسد و باید توجه کنیم که هم مزیت ها و هم افزایش نرخ های مالیاتی به نحوی باشد که مودیان به سمت استفاده از تبصره 100 بروند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.